Góry,  Podróże

Góry Stołowe – tajemnicze skalne labirynty

Skalne labirynty zaczarowane mchem. Paprocie budzące się do życia w ciemnych zakątkach szczelin. Mgła panująca nad szczytami gór w deszczowy poranek. Dotyk słońca przez gęste korony drzew. Przestrzeń. Oddech. Chłód wąskich korytarzy wilgotnych skał.

Tak wymalowały się w mojej pamięci Góry Stołowe, skrywające niejedną baśniową historię.

Skalne Miasto

Skalne Miasto położone jest w skałach Adrszpasko-Teplickich po stronie granicy czeskiej. Od popularnej w Górach Stołowych polskiej miejscowości – Kudowy Zdrój oddalone jest o ok. 40 km. Skalne Miasto tworzy piękny labirynt, który zaimponował mi cudowną roślinnością i niezwykłymi skalnymi formami. Wędrując zgodnie z kierunkiem zwiedzania wskazywanym przez tabliczki informacyjne, zobaczycie najpiękniejsze jego zakątki i zakamarki. Szlak prowadzi przez wodospady, jeziora i wzniesienia, z których rozpościerają się przepiękne widoki. Trasa nie jest trudna i z wymienionych w poście jest najłatwiejsza. Zwiedzanie nie zajęło nam dłużej niż 4 h.

Ceny za wstęp na szlak Skalnego Miasta:

• Dorośli – 120 Kc
  • Dzieci (6-15 lat) oraz osoby niepełnosprawne – 70 Kc
  • Rodzina (dwie osoby dorosłe i dwójka dzieci w wieku 6-15 lat) – 320 Kc
  • Pies – 10 Kc

Za bilety można zapłacić jedynie w czeskich koronach lub kartą.

Ceny za parking:
  • Samochód osobowy, motocykl – pierwsze 4 h – 100 Kc
  • Bus, caravan, camper – pierwsze 4 h – 300 Kc
  • Każda kolejna godzina – 50 Kc
  • Utrata biletu – 1000 Kc

Jerzykowie Wielkie – Skalne Miasto, Czechy.

40 km, 50 min. samochodem.

Szczeliniec Wielki

Szosa Stu Zakrętów doprowadziła nas do centrum Karłowa. Samochód zostawiliśmy na parkingu przy skrzyżowaniu trasy niebieskiej, zielonej i czerwonej, skąd szlakiem czerwonym wyruszyliśmy w góry. Czas potrzebny na przemierzenie drogi na Szczeliniec Wielki to około 30 – 45 minut. Trasa nie sprawia większych problemów i myślę, że każdy spokojnie da radę dotrzeć na samą górę. Schronisko na Szczelińcu Wielkim znajduje się na szczycie, czyli 919 m n.p.m. To właśnie z tego miejsca można podziwiać wyjątkowy krajobraz jaki tworzą Góry Stołowe, o których zwykło się mówić, że są płaskie jak… blat kuchenny.

Będąc na szczycie nie warto schodzić tą samą trasą, natomiast warto pójść dalej ścieżką turystyczną. Na swojej drodze napotkacie między innymi siedzącego na górskim zboczu Małpoluda, przejdziecie przez Diabelską Kuchnię, czy Piekiełko – szczelinę głęboką na 25 m. W niektórych miejscach będziecie musieli przecisnąć się przez bardzo ciasne przejścia pomiędzy skałami. Przyroda i roślinność zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie i sprawiła, że mogłam poczuć się jak postać w tajemniczej baśni.

Cena za parking na cały dzień w Karłowie wynosi 10 zł.

Opłata za wstęp na trasę turystyczną wynosi 10 zł. Lokalizację oznaczyłam na mapie.

Jerzykowice Wielkie – Karłów.

13,5 km, 20 min. samochodem.

Parking w Karłowie.

Karłów – Trasa turystyczna im. Franciszka Pabla – Szczeliniec Wielki 919 m n.p.m.

1,3 km, 40 min.

Ścieżką turystyczną prowadzącą od Schroniska PTTK na Szczelińcu, wróciliśmy do Karłowa.

2 km, 1 h.

Błędne Skały

Dawno dawno temu nad okolicą wznosiła się ogromna góra zwana Skalniakiem. Była ona miejscem modlitw i składania ofiar przez pogan. Pewnego wieczoru, wśród tłumu ludzi zjawił się Liczyrzepa – wysoki człowiek o długiej brodzie, w którym rozpoznano Ducha Gór. Mężczyzna nie dołączył do modlitwy przez co naraził się na zlekceważenie ze strony tłumu. Rozgniewany tupnął nogą, a ziemia pod nim się zapadła, tworząc ogromne szczeliny i przepaście. Powstał wówczas labirynt Błędnych Skał. Przynajmniej tak głosi legenda. Dzisiaj rzekomo, Liczyrzepa mieszka pod górami, a miejscowi ostrzegają, żeby go nie drażnić.

Trasa prowadząca przez Błędne Skały w Górach Stołowych tworzy bardzo ciekawy i urzekający krajobraz. Na pierwszej mapie poniżej zaznaczyłam pętelkę, po której prowadzi droga przez wspomniany skalny labirynt.

Z Jerzykowic Wielkich wybraliśmy się pieszo do Błędnych Skał, początkowo szlakiem zielonym, aż doszliśmy do ul. 1 Maja w Kudowie Górnej. Przeszliśmy na drugą stronę ulicy i dalej podążaliśmy szlakiem czerwonym. Następnie na Rozdrożu pod Lelkową, gdzie łączy się szlak czerwony i niebieski, skręciliśmy w lewo, zgodnie z kierunkiem tych dwóch szlaków. Całą drogę zaznaczyłam na mapie.

W drodze powrotnej kierowaliśmy się do centrum Kudowy Zdrój, żeby zjeść tam obiad. Początkowo podążaliśmy szlakiem zielonym i żółtym, a później na rozdrożu skręciliśmy na zielony. Szliśmy przez Bukowinę, aż do skrzyżowania naszej trasy z ulicą Tadeusza Kościuszki. Przeszliśmy na drugą stronę i dalej podążaliśmy szlakiem zielonym, a do ulicy Tadeusza Kościuszki włączyliśmy się dopiero za Pstrążnicą, Lisiakiem i Małym Lisiakiem. Następnie skręciliśmy w ulicę Stanisława Moniuszki, po lewej stronie minęliśmy park linowy i podążaliśmy tą drogą, aż do ulicy Zdrojowej w Kudowie Zdrój. Wszystko możecie prześledzić na poniższych mapach.

Opłata za wstęp na ścieżkę Błędnych Skał wynosi 10 zł.

Szlak czerwony prowadzący przez Błędne Skały tworzy charakterystyczną pętelkę.

1,1 km, 1-2 h.

Jerzykowice Wielkie – Kudowa Górna – Rozdroże pod Lelkową – Droga do Błędnych Skał – Błędne Skały

6,5 km, 3 h.

Błędne Skały – Bukowina – ul. Tadeusz Kościuszki – ul. Stanisława Moniuszki – Kudowa Zdrój, centrum

11 km, 3-4 h.

Mapa szlaków turystycznych, z której korzystałam – klik